onsdag 7 maj 2008

Besök från Holland

Idag fick jag besök från en kvinna som drev begravningsbyrå tillsammans med sin mor i Holland! Els Jager http://www.jageruitvaartzorg.nl/index.htm
Intressant att ta del av varandras verksamheter. I Holland är det vanligt att den döde stannar kvar i hemmet fram till begravningen. Man har då en transportabel kylanordning, vanligtvis ett sorts kistlock med kyl funktion. Anhöriga och vänner tar avsked i hemmet. Det är även lag på att begravningen ska ske inom 5 (!!) dagar där.
Här tar det vanligtvis 3-4 veckor innan begravning. Jag tycker det oftast är viktigt att det inte går fortare utan att de anhöriga hinner med att ta in vad som hänt samt att de kan planera begravning och minnesstund i lugn och ro utan att behöva känna stress.
Angående kylförvaring berättade jag för mitt besök att min framtids dröm är att ha ett eget kylrum så att folk lätt kan komma och gå när det passar dem. Samt att jag ska kunna säga:
”- Gå hem i lugn och ro så tar jag hand om er mamma (t.ex.)”

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kollar om det funkar. Lycka till med bloggen.
klas
http://internet-tankar.blogspot.com/

Unknown sa...

Hej, jag har en väninna som bor i Holland. Hon åkte på semester till Curaçao och där har hon avlidit. Nu ska familjen ta hem henne till Holland för begravning. Hur lång tid kan detta ta och hur snabbt kan det bli begravning? Jag vill så gärna vara med på begravningen.