tisdag 20 maj 2008

Sorgbearbetning

Jag har nyss utbildats i ”Sorgbearbetning”. Det hela passar så bra ihop med mitt sätt att jobba.
I höst kommer jag starta upp kurer i ämnet. Här följer lite ur kursinnehållet:
”Sorg är en normal och naturlig känslomässig reaktion vid en förändring av ett välkänt livsmönster”.
Normala sorgreaktioner:
*Känsla av bedövning
*Koncentrationssvårigheter
*Energiförlust
*Humörsvängningar
*Påverkan på mat- och sömnvanor

Myter om sorg:
*Var inte ledsen
*Var stark (för andras skull…)
*Tiden läker alla sår
*Sörj i ensamhet
*Ersätt förlusten
*Håll dig sysselsatt

Oförlöst sorg handlar nästan alltid om okommunicerade känslor.

Sorgbearbetningens resultat blir oftast:
*Försoning med det som varit
*En känsla av lättnad
*Ny energi och livslust
*Förnyad närvaro

3 kommentarer:

Kaktusblomman sa...

Kursen i sorgbearbetning verkar jättebra! Som du säger är det viktigt att kunna tala om döden. Det är därför jag skriver om min svärfars begravning.Från början känns det overkligt och man kan inte ta in det som hänt.Men ju mer man pratar om det desto mer verkligt blir det.Begravningen blir en bekräftelse och början till ett nytt liv utan den som har dött.

I veckan fyllde jag i "Vita arkivet" för att mina anhöriga ska veta hur jag vill ha det på begravniningen. Men också praktiska saker som vilka konton och försäkringar jag har. Rekommenderas!

Emilie Tingström sa...

Tack för att du delar med dig!
Kram

Beatrice Johansson sa...

Hej!

Jag skriver ett arbete om sorgbearbetning i kursen Psykologi A. Jag undrar om jag får använda det du skrivit på din blogg att resonera runt. Det skulle jag verkligen uppskatta!

Kram!
Beatrice Johansson =)