torsdag 15 maj 2008

Ordet "död"

Varför är vi rädda för att använda ordet ”död”??? Jag tolkar det som rädsla i alla fall. Vi hittar på massa andra sätt att säga det, när vi igentligen menar, dö eller död. T.ex. avlida (låter som någon lidit), gått bort, gått hädan, somnat in, sista vilan m.m. m.m.
Jag brukar t.ex. då jag har kurser för vårdpersonal, be dem träna sig på att använda ordet död för att till slut känna sig bekväma med det.
I vården blir det tokigt många gånger när man inte vågar använda ordet död. Exempelvis när en sköterska eller doktor ska informera om någons hälsotillstånd. Efteråt förstår kanske inte den anhörige att döden är nära, eftersom budskapet har lindats in för att slippa säga ”dö”.
När jag jobbat som sköterska och det upplevts som oklart vilken information som givits, har jag ibland ringt upp anhöriga och sagt t.ex. – ”Är det någon som talat om för dig att din mamma håller på att dö?” Naturligtvis inget trevligt samtal att få… Men de jag pratat med har varit väldigt tacksamma att jag ringt! Det blir ju enklare att prata med varandra när vi pratar klarspråk och benämner saker vid sina rätta namn

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Hittade till din sida från en länk...
Jag är själv en mamma som har mist en son i en olycka. Har skrivit dikter om mina tankar och känslor. Kan kanske vara till nytta i ditt arbete när du stöter på andra föräldrar som har mist barn. Välkommen till min blogg. Jag bokmärker din blogg.
Ha en trevlig helg!

Emilie Tingström sa...

Hej Gunilla!
Roligt att du hittat hit! Läste om dig och din bok i Icakuriren. Själv är jag ju där jag är efter mina upplevelser under tsunamikatastrofen. Har tittat som hastigast i din blogg, mycket fint finns där!! Kram